poniedziałek, 23 października, 2017

PORADY/KONTAKT

Email:
Temat:
Wiadomość
Zabezpieczenie.
Podaj wynik działania: 2+2=?

MENU SERWISU

Ankieta

Co jest wg. Ciebie największym atutet szkół państwowych?

całkowicie bezpłatna nauka - 65.9%
stała wykwalifikowana kadra - 17.1%
szkoła jest ośrodkiem egzaminacyjnym - 4.9%
dostępność do pomocy dydaktycznych - 12.2%

Oddanych głosów: 41
The voting for this poll has ended on: 31 Gru 2012 - 23:59

Czy chcąc uzupełnić bądź poszerzyć swoje wykształcenie, wybrałbyś:

szkołę państwową - 91.2%
szkołę prywatną - 8.8%

Oddanych głosów: 125
The voting for this poll has ended on: 31 Gru 2012 - 23:59

LINKI

CKU
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Chełmie
SKU
Stowarzyszenie Kształcenia Ustawicznego w Chełmie
EFS
Europejski Fundusz Społeczny
Jesteś w:

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES, NOWA POLITYKA PRYWATNOŚCI:

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

foto03
KONFERENCJA NAUKOWA
Teaser text
Więcej ...
foto01
SEMINARIUM W WOJSŁAWICACH
Więcej ...
foto02
SEMINARIUM W SAWINIE
Więcej ...
02
Sep
202010

Centrum Doradztwa Edukacyjnego Dorosłych - Twoją szansą


Definicja i charakterystyka pojęcia kształcenia ustawicznego
Kształcenie ustawiczne używane jest zamiennie z określeniami: edukacja permanentna, kształcenie ciągłe, kształcenie nieustające, uczenie się przez całe życie, a oznacza stałe odnawianie i doskonalenie kwalifikacji ogólnych i zawodowych. 
 
W prawie polskim jest ono definiowane, jako kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowychw formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. 
 
Problematyka kształcenia ustawicznego jest o wiele szersza niz tylko oświata dorosłych czy dokształcanie i doskonalenie zawodowe. Kształcenie ustawiczne nie jest jednorazowym aktem, ale jest procesem trwającym przez całe życie człowieka. Ta koncepcja edukacji podważa tradycyjny pogląd o podziale życia na okres nauki i okres aktywności społeczno – zawodowej, w którym wykorzystywane są rezultaty wcześniejszej nauki.

Główne cele jakie przypisuje się kształceniu ustawicznemu to:

  • wspieranie aktywnych postaw obywatelskich,
  • zwiększenie zdolności do zatrudnienia

W warunkach dynamicznie zmieniających sie wymagań na rynku pracy, w szczególności w odniesieniu do nowoczesnych technologii, ciągłe podnoszenie poziomu kwalifikacji i umiejętności staje się koniecznością. Dokształcanie się podejmowane w ciągu całego życia zawodowego jest podstawowym czynnikiem poprawy jakości zasobów ludzkich, warunkującym coraz silniej rozwój zwłaszcza w realiach gospodarki globalnej.

Kształcenie ustawiczne w Polsce realizowane jest w formalnym systemie oświaty, m.in. w:

  • Szkołach dla dorosłych - szkoły, gdzie stosuje się odrębną organizację kształcenia i do której przyjmowane są osoby mające ukończone 18 lat).

Publicznych placówkach kształcenia ustawicznego i praktycznego, czyli:

  • Centrach Kształcenia Ustawicznego (CKU) – oferują szkolne i poza szkolne formy kształcenia, m.in. szkoły wieczorowe i zaoczne dla dorosłych, kursy, egzaminy kwalikikacyjne na zdobycie tytułu zawodowego, kursy przygotowujące do egzaminów eksternistycznych w zakresie liceum ogólnokształcącego dla dorosłych w systemie dziennym i zaocznym, techników i liceów, kursy przygotowujące do zawodu oraz doszkalające i aktualizujące wiedzę).
  • Ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego – realizują zadania z zakresu doskonalenia zawodowego dorosłych.
  • Centrach Kształcenia Praktycznego (CKP) – mogą zapewnić odpowiednie warunki dydaktyczne, techniczne i kadrowe do pełnej realizacji podstawy programowej kształcwenia w zawodzie. Docelowo mają pełnić rolę miejsca, gdzie osoby poszukujące pracy będą mogły uzyskać przygotowanie zawodowe.
  • Szkołach wyższych 
  • Placówkach naukowych
  • Ośrodkach badawczo – rozwojowych.


Istnieją również formy kształcenia i dokształcania w formach pozaszkolnych, a są to m.in.: kursy, kursy zawodowe, e-learning, e-kursy, seminaria, praktyki zawodowe. Formy te realizowane są przez: ośrodki szkolenia, dokształcania i doskonalenia kadr, osoby fizyczne, fundacje, stowarzyszenia. 
 
Podejmowanie nauki przez całe życie to nie tylko mozliwość dostosowywania się do ciągłych zmian otaczającego świata. Świadome uczestnictwo w kształceniu ustawicznym pozwala zaspokoić aspiracje i osobiste potrzeby, umozliwia osobiste spełnienie, wspomaga i ukierunkowuje rozwój osobowości, stymuluje kreatywność człowieka, pozwala na samorealizację. Nauka dodaje pewności siebie oraz stwarza poczucie bezpieczeństwa . Dzięki temu przyczynia się do realizacji własnych celów. Stale uaktualniane: wiedza, umiejętności i kwalifikacje w dużej mierze decydują o konkurencyjności na rynku pracy. Pozwalają podejmować satysfakcjonujące zatrudnienie, byc elastycznym na rynku pracy. Poczucie bezpieczeństwa, brak obawy o odnalezienie się na nowym stanowisku i podejmowaniu ciągle nowych wyzwań są ważnym elementem budowania poczucia własnej wartości.